lördag 3 oktober 2009

Konnichiwa!


12 timmar av Shogun tittande på mindre än en vecka måste ha grillat min hjärna i småbitar, för nu sitter jag här omgiven av anteckningar och skrivövningar för japanska. Jag har alltså börjat plugga japanska på egen hand. Med hjälp av sidan YesJapan.com lär jag mig grunderna för att läsa och skriva Hiragana (den mest grundläggande skrivformen, fonetisk, som barnen lär sig först) och tala och förstå språket. Jag tittar också på Gimmeabreakman's videos på Youtube, alltid är det nått som fastnar.


De av er som faktiskt har pluggat japanska och kan det någorlunda får ha tålamod med mig när jag stammar och tappar bort ord. PRATA LÅNGSAMT. ;)


I min ficka har jag en lapp med veckans ord. Jag tror att jag har lärt mig alla 19.
Vi får se hur länge intresset håller, normalt sett brukar det ju vara en till två veckor innan jag börjar tappa tråden. Vecka 1 avklarad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar