lördag 18 juli 2009

Mjukglass och hemmagjorda strutar

Eftersom vi båda ha varit lite sjukliga, eller ja, M håller på att återhämta sig från influensa och jag har varit hypokondrisk kändes det på sin plats att skämma bort oss lite. Så jag lagade hemmagjorda glasstrutar. För mig räckte receptet nedan till 2, dock blev de lite sega och skulle antagligen ha varit tunnare.

1 ägg
socker
vetemjöl

Väg ägget. Ta lika mycket socker som ägget väger och hälften så mycket mjöl. Rör ihop allt väl. Smöra och mjöla en plåt väl eller använd bakplåtspapper i teflon. Fördela en matsked av smeten i tunna plättar på plåten eller bakplåtspappret och sätt in i ugnen på 225°C ca 4 minuter. När kakorna fått färg och tas ur ugnen, formas de genast till strutar. Om de är för stela att forma värms de lite i ugnen igen.

Till detta blev det glass direkt ur glassmaskinen, chokladsås och gelehallon. Tyvärr var det kladdigt, smältande och försvinnande gott så det finns inga foton att dela med sig av detta underbara mellanmål. Nästa gång jag gör strutarna ska jag testa att först steka dem lite i stekpannan som pannkakor, så att de får lite form innan de åker in i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar