onsdag 9 september 2009

Torkade äpplen


Sitter och mumsar i mig egenhändigt torkade äpplen. Älskar hösten, det blir lite mer tid över för att fixa, trixa och experimentera då.


Äpplena görs lätt genom att man värmer ugnen till 50 grader, sköljer, kärnar ur och skivar äpplena i ca 3 mm tjocka skivor. Ge dem sen ett snabbt bad i saltat vatten (så blir det inte bruna), lägg dem på gallret i ugnen och låt luckan stå på glänt.


Efter ett par timmar (2 timmar i min ugn) är de klara att tas ut, men det beror på hur tjocka de är såklart! Låt dem sen vila i i friska luften ett eller två dygn innan de flyttar in i sin bruk, påse eller låda som de ska förvaras i. Om ni inte som jag, såklart, hinner äta upp dem alla innan det är dags att packa dem. ;-)


Mamma har varit så snäll med mig och försett mig med scarpbooking prylar, så jag längtar efter att få sätt mig och pyssla. Måste bara få lite tid. Den här helgen ska vi ju gå på bröllop, det är M's storasyster som ska till altaret. Har hittat två fina klänningar som jag väljer mellan att ha på mig. Ni får se sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar