tisdag 17 februari 2009

Alla Hjärtans Dag-Tårta

Efter att ha surfat runt på nätet och fått inspiration blev det äntligen dags att baka en tårta till alla hjärtans dag. Det fick bli en ljusbottnad tårta i tre lager med, bananmousse och chokladmousse som fyllning. Som lock gjorde jag sugarpaste, som var lättare än jag trodde. Recept på sugarpaste kommer senare.


Tårtbotten:

4 ägg
2½ dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Tillbehör: 24 cm form , gärna med löstagbar kant .
Räcker till 10 - 12 personer .

Beskrivning
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker riktigt poröst så det inte knastrar om det längre. Häll i det kokande vattnet under vispning.
Stäng av vispen och sikta ner torrvarorna. Enklast är att hålla en sikt över bunken och försiktigt lägga i först mjöl, sedan bakpulver, potatismjöl och vaniljsocker och sen skaka ner mjölblandningen.

Blanda om försiktigt, häll sedan i en smord bröad form. Grädda tills kakan fått fin färg och stickan känns torr, ca 30-40 minuter. Låt den svalna och skär sedan försiktigt ut bottnarna.

(Källa)

Bananmousse:Alla hjärtans dag tårtan dekorerades med överbliven sugarpaste som skars ut till hjärtan.

3 st gelantinblad
4 st bananer
½ citron, pressad
2 st ägg
1 dl socker
3 dl grädde

Blötlägg gelantinet i kallt vatten. Mosa bananerna och häll citronsaften över.

Dela äggen och lägg gula och vita separat.
Vispa gulor och socker pösigt och rör ner bananmoset.
Vispa grädden och vitor var för sig.
Smält gelantinet och häll det i blandningen och rör om.
Blanda ner grädde och vitorna. Låt stelna i ca 3 timmar i kylen.

Min chokladmousse smaksattes även med en halv matsked Butterscotch likör.

(Källa)

Mittenlagret utgordes av en chokladmousse (recept finns i bloggen) smaksatt med lite kaffelikör.

Hjärtana är gjorda av sugarpasten som blev över, färgade med röd matfärg (rödbetsfärg från Panduro) och själva locket har ett par droppar svart i sig (köpt på The English Shop) men det blev mest lila.

Mumsigt och mycket mäktigt måste jag säga. Som tur är ska svågerns födelsedag firas snart, så jag måste inte äta upp allt själv.


En tårtbit till alla goda vänner på alla hjärtans dag!

För ett första försök tycker jag att det blev en mycket trevlig tårta på det stora hela. Glad alla hjärtans dag!

/Malin


3 kommentarer:

  1. får jag chans på dig maliiiin? ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Malin, varför är jag inte förvånad över att du är lika kreativ som din mamma:-) Kul att du har anammat "Grodan". Det var ditt namn som liten och mamma hade massor med grodor. Lycka till med bloggandet. Kram Lisa i Skåne.

    SvaraRadera