tisdag 17 februari 2009

Hemgjord Ost

Jag fick en knäpp för sisådär en vecka sedan - jag skulle göra egen ost. Efter en hel del efterforskningar på nätet (tack och lov för Google) och ett misslyckat försök införskaffade jag mig ostlöpe på Apoteket och 3½ liter mjölk.

Sen var det bara att köra igång.
Värm mjölken till 37 grader - check.
Häll i löpen under omrörning - check
Krama ur vasslen - check
Lägg massan i en handduk och salta - check
Byt handduk morgon och kväll och vänd osten - en mycket trött check.

Från början påminde den till konsistens och utseende om mozzarella och blev med tiden hårdare och gulare. Tyvärr gjorde jag misstaget att lämna osten ute ur kylen en dag. Stort misstag, mitt kök blir varmt så den jäste. Fort in i kylen igen och be en bön för att den ska vara okej.

Vid provsmakningen var ytlagret otroligt salt och oätbart. Innerdelen var mjukare och mindre salt men smakar fortfarande något jäst tyvärr. Försökte göra varma mackor på den, men det verkar som att den inte vill smälta...skum ost.

Men jag ska nog hitta något att använda den till, och näste gång inte lämna osten i rumstemperatur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar